Elektryfikacja i łącznica - jak zmieni się kolej wokół Zamościa

W Ratuszu rozmawiano o zmianach, które mają przebudować kolejowy krajobraz wokół Zamościa. Przy stole zasiedli przedstawiciele miasta, Urzędu Marszałkowskiego, służb konserwatorskich oraz operatorzy torów i wykonawcy - wszyscy z myślą o krótszych podróżach i większej przepustowości. Plany obejmują zarówno modernizację istniejących odcinków, jak i budowę nowej łącznicy omijającej stację Zawada. To projekt, który może przestawić ruch pasażerski i towarowy w regionie.
- Spotkanie w Ratuszu o przyszłości torów - kto rozmawiał i dlaczego to ważne
- Jakie prace przewidziano na liniach nr 69 i 72
- Co zyskają pasażerowie i przewoźnicy - krótsze trasy i nowe przystanki
Spotkanie w Ratuszu o przyszłości torów - kto rozmawiał i dlaczego to ważne
Podczas spotkania w Ratuszu uczestniczyli m.in. przedstawiciele Prezydenta Miasta Zamość, Urzędu Marszałkowskiego, służb konserwatorskich, a także reprezentanci LHS, PKP i wykonawcy projektu. Dyskusja koncentrowała się na dwóch koncepcjach inwestycyjnych dla odcinka Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek oraz budowie łącznicy, która ma umożliwić ruch bez wjazdu na stację Zawada. Obecność konserwatora wskazuje, że prace będą uwzględniać też aspekt zabytkowy i krajobrazowy.
Jakie prace przewidziano na liniach nr 69 i 72
Program obejmuje kilka równoległych działań: modernizację torów, poprawę ich geometrii, wymianę nawierzchni, elektryfikację oraz remont przejazdów i infrastruktury pasażerskiej. Główne elementy projektu to:
- Elektryfikacja linii kolejowych, co ma zmniejszyć emisję i przyspieszyć ruch pociągów.
- Budowa łącznicy Płoskie - Siedliska, dzięki której pociągi z kierunku Lublina, Krasnegostawu i Chełma będą mogły docierać do Zamościa bez zawracania na Zawadzie.
- Modernizacja odcinka Rejowiec - Zawada - Zamość Szopinek, planowana tak, by dopuszczać prędkość do 160 km/h. Efekt ma być odczuwalny w czasie podróży między Lublinem Głównym a Zamościem Starówką (HUB komunikacyjny na ul. Peowiaków) - przewidywane skrócenie czasu z 2 h 04 min do około 1 h 40 min.
Merytoryczne uzgodnienia dotyczyły też integracji ruchu towarowego - podłączenie terminala intermodalnego w Zamościu Bortatyczach do linii nr 69, a także zwiększenie dostępności bocznic obsługiwanych przez firmy takie jak Veolia Wschód czy Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. W planach jest też uruchomienie przystanków: Zamość Północ, powiązanie w jednej relacji Zamość Wschód i Zamość Starówka, oraz ewentualne powiązanie LHS z linią nr 83 na stacji Zamość Majdan LHS.
Mieszkańcy powinni pamiętać, że to nie tylko techniczne usprawnienia - to szansa na częstsze i szybsze połączenia, lepszy dojazd do pracy i wygodniejszy dostęp do usług w mieście. Elektryfikacja może też wpłynąć na niższe koszty eksploatacji i cichszy ruch pociągów. W praktyce warto liczyć się z etapami prac i krótkotrwałymi utrudnieniami na torach — o szczegółach inwestycji informować będą Miasto, PKP i wykonawcy.
Co zyskają pasażerowie i przewoźnicy - krótsze trasy i nowe przystanki
Realizacja projektu może umożliwić uruchomienie relacji północ - południe, np. Lublin - Bełżec przez Zamość, z obsługą wszystkich przystanków w mieście bez zmiany czoła. Dla przewoźników to większa przepustowość tory - m.in. dzięki odciążeniu stacji Zawada z pociągów zmieniających czoło. Dla przewozów towarowych to lepsze powiązania z terminalem w Bortatyczach i łatwiejszy dostęp do miejskich bocznic. Urzędnicy i wykonawcy zapewnili, że będą na bieżąco informować o postępach i kolejnych etapach prac.
na podstawie: UM Zamość.
Autor: krystian

