65-latka z Zamościa oszukana na 88 500 zł - podali się za pracowników banku

2 min czytania
65-latka z Zamościa oszukana na 88 500 zł - podali się za pracowników banku

Miała zostać przeniesiona na „bezpieczne konto Platinum”, tymczasem straciła oszczędności i wzięła kredyt. Policja ostrzega przed telefonicznymi prośbami o kody i natychmiastowe przelewy.

  • Zamość traci oszczędności przez rozmowy z rzekomymi bankowcami
  • Nie dawaj kodów i nie instaluj aplikacji - pamiętaj o tym w Zamościu
  • Jak reagować gdy ktoś dzwoni i mówi o rzekomym zagrożeniu konta

Zamość traci oszczędności przez rozmowy z rzekomymi bankowcami

Mieszkanka Zamościa w seniorką została namówiona przez dzwoniących do wypłaty całych oszczędności i wpłacenia ich do wpłatomatu, korzystając z przekazywanych kodów BLIK. Najpierw kobieta podająca się za pracownicę banku przekonała 65-latkę, że pieniądze trzeba “zabezpieczyć na nowym koncie”, bo jej środki są rzekomo zagrożone przez zaangażowanie pracowników placówki w przestępstwa. Pod wpływem tej presji pokrzywdzona wypłaciła blisko 49 000 zł, a następnie, kierowana instrukcjami fałszywego pracownika, wpłaciła gotówkę we wskazanym wpłatomacie.

Nie dawaj kodów i nie instaluj aplikacji - pamiętaj o tym w Zamościu

Po pierwszej transakcji zadzwonił drugi mężczyzna podający się za bankowca. Nakłonił seniorkę, by zaciągnęła kredyt zabezpieczający przed rzekomymi pożyczkami zaciąganymi na jej dane. Kobieta poszła do placówki i wzięła pożyczkę na 40 000 zł, pieniądze wypłaciła w kasie i - tak jak wcześniej - wprowadzała do wpłatomatu kolejne wpłaty używając kodów przekazywanych przez rozmówcę. W sumie oszuści wyłudzili 88 500 zł. Pokrzywdzona miała otrzymać dostęp do nowego rachunku “Platinum” następnego dnia, jednak nikt nie zadzwonił i dopiero kontakt z prawdziwym bankiem ujawnił oszustwo.

“Kiedy telefonuje nieznana nam osoba, przedstawia się za pracownika banku i informuje o zagrożonych oszczędnościach, zalecając jednocześnie wykonanie transakcji – zachowajmy ostrożność i ograniczone zaufanie do rozmówcy. Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, czy przekazania kodów Blik. Nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.”

podkomisarz Dorota Krukowska – Bubiło

Jak reagować gdy ktoś dzwoni i mówi o rzekomym zagrożeniu konta

  • Zachowaj dystans do niespodziewanych telefonów i weryfikuj tożsamość dzwoniącego dzwoniąc na oficjalny numer banku.
  • Nigdy nie podawaj loginu, hasła, kodu SMS ani kodów BLIK osobom z telefonu.
  • Nie wykonuj instrukcji dotyczących wpłat czy wypłat pod presją czasu.
  • Jeśli podejrzewasz oszustwo, zgłoś sprawę na Policję dzwoniąc pod 112 i powiadom swój bank.

Sprawa 65-latki z Zamościa jest ostrzeżeniem dla wszystkich mieszkańców regionu lubelskiego — oszuści wykorzystują zaufanie i strach, by doprowadzić do szybkich, pozornie uzasadnionych transferów gotówki. Policja apeluje o rozwagę i natychmiastowe zgłaszanie prób wyłudzeń.

na podstawie: KMP w Zamościu.

Autor: krystian