15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta znany też jako Światowy Dzień Praw Konsumenta. W tym roku jest poświęcony zakupom w sieci.
Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.
Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Zamościu przypomina, że konsument ma prawo do:
- uczciwej i jasnej ceny
- bezpiecznych produktów
- rzetelnej informacji o ofercie
- a także do bezpłatnej pomocy prawnej, gdzie możesz dowiedzieć się m.in. o zasadach składania reklamacji, różnicy pomiędzy rękojmią a gwarancją, czy o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa.
Jeśli decydujesz się na zakup przez Internet, wcześniej należy sprawdzić:
- Czy sprzedawca jest przedsiębiorcą. Jeśli nie jest, prawo konsumenckie nie będzie miało zastosowania.
- Czy na stronie sklepu internetowego jest regulamin. Jeśli nie ma – najlepiej nie kupować, bo nie wiadomo jakie zasady sprzedaży stosuje sprzedawca. Jeśli jest, należy zapoznać się z jego treścią.
- Czy na stronie sklepu są kompletne informacje o sprzedawcy. Brak pełnej nazwy, siedziby czy danych kontaktowych może oznaczać, że sklep chce coś ukryć, np. że ma siedzibę poza Unią Europejską. Podawanie danych i adresu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy, na którego rzecz działa jest ustawowym obowiązkiem. Lepiej nie robić zakupów u nierzetelnych podmiotów.
- Czy sklep ma siedzibę w Europejskim Obszarze Gospodarczym – w takim przypadku obowiązują bardzo podobne prawa konsumenckie jak w Polsce, a w dochodzeniu roszczeń pomoże Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Jak długo trzeba czekać na dostawę. Zgodnie z unijnymi przepisami towar powinien być dostarczony w ciągu 30 dni. Wydłużenie tego terminu może być sygnałem, że mamy do czynienia z dropshippingiem tj. towar sprowadzany spoza Unii Europejskiej – np. sprzedawca z Azji.
- Czy sklep ma dobrą renomę, czy nie ma negatywnych komentarzy na forach internetowych lub niezależnych portalach z opiniami. Należy zwróć uwagę na czasową ciągłość opinii, szczególnie na to, kiedy wpisano ostatnie pozytywne komentarze. Zdarza się, że oszuści podszywają się bądź wykupują witryny legalnych, uczciwych sklepów internetowych, które funkcjonowały w przeszłości, wykorzystując ich dobrą renomę.
- Czy cena nie jest zbyt niska? Należy upewnić się, czy nie za bardzo odbiega ona od wartości rynkowej i sprawdzić, czy uwzględnia cło i podatek.
- Czy podany jest adres na jaki należy wysłać towar w przypadku odstąpienia od umowy lub reklamacji.
Trzeba pamiętać, że na podstawie rękojmi sprzedawca odpowiada za oferowany towar. Niestety, w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę np. w krajach azjatyckich odstąpienie od umowy i reklamacje mogą być utrudnione, a odzyskanie pieniędzy nawet niemożliwe.
Więcej informacji można uzyskać kontaktując się z miejskim rzecznikiem konsumentów pod numerem telefonu 84 677 24 22, 603374583 albo poprzez email:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
grafika www.pixabay.com