Zanim ulegniemy szałowi zakupów należy sprawdzić, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także można reklamować.

Black Friday to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają  sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe.  Warto do zakupów podejść z rozsądkiem.

Należy pamiętać, że na wyprzedażach konsument ma takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i klient został o niej poinformowany.

1. Reklamacje

Jeśli towar jest wadliwy konsument ma prawo złożyć reklamację i zażądać od sprzedawcy naprawy, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny. Ma też prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej ceny, ale pod warunkiem, że wada towaru jest istotna. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa dwa lata od daty zakupu.

Od rękojmi należy odróżnić gwarancję, gdzie podmiotem odpowiedzialnym w stosunku do konsumenta jest gwarant. Reklamacje składamy wtedy na warunkach opisanych w dokumencie gwarancyjnym.

2. Zwrot w sklepie internetowym

Dokonując zakupów w sklepie internetowym konsument ma 14 dni na złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a później 14 dni na odesłanie rzeczy. Zwrotu można dokonać bez  podania przyczyny, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

3. Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytać o taką możliwość i jej zasady podczas dokonywania zakupu. Konsument musi dostosować się do warunków postawionych przez sprzedawcę w tym zakresie, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.

4. Czy okazja naprawdę jest okazją

Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Należy sprawdzić, ile dana rzecz kosztowała wcześniej i uważać na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.

6. Drożej przy kasie

Zawsze należy zachować czujność. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji kupujący ma prawo kupić rzecz po niższej cenie!

7. Bezpłatna pomoc

W przypadku wątpliwości lub problemów można zadzwonić na infolinię konsumencką 801 440 220, napisać maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., skontaktować się  z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Jeśli są kłopoty ze sklepem z innego kraju UE pomoc można uzyskać w Europejskim Centrum Konsumenckim.

 

materiał Miejskiego Rzecznika Konsumentów